Лист
директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти МОН №
4/2373-22 від 09.09.2022 "Про методичні рекомендації "Використання
методів альтернативної та додаткової комунікації у закладах освіти"
Лист
МОН № 1/6435-22 від 15.06.2022 "Щодо забезпечення освіти осіб з особливими
освітніми потребами"
ПРО
ОРГАНІЗАЦІЮ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ У
2022/2023 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ
Документація (зразки) для асистента вчителя
та асистента вихователя
Вимоги до документації асистената вчителя в 2020- 2021
н.р.
1 січня 2022 року набирають чинності зміни до постанов
Кабінету Міністрів України, що регулюють організацію інклюзивного навчання:
«Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів
України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами»
від 21 липня 2021 р. № 765;
«Порядок організації інклюзивного навчання у закладах
загальної середньої освіти» від 15 вересня 2021 р. № 957.
Відтак посилюється акцент на співпраці між закладами
освіти та інклюзивно -ресурсними центрами (ІРЦ), щоб школи отримували більше
підтримки й допомоги під час навчання дітей з особливими освітніми потребами.
Втім це не всі новації. У цій статті директори шкіл знайдуть відповіді на
питання, що зміниться та як керівникам закладів освіти працювати за новим
порядком організації інклюзивного навчання.
Ключові зміни в організації інклюзивного навчання:
РІВНІ ПІДТРИМКИ
Відтепер
створення інклюзивних класів та розподіл освітньої субвенції здійснюватиметься
за рівнями надання підтримки. Рівні підтримки характеризують, які потреби мають
різні діти з ООП, наприклад: на першому рівні підтримки інклюзивний клас не
потрібний, діти навчаються у звичайному класі і додаткове фінансування не
передбачається, а на четвертому і п’ятому рівнях за умовами забезпечення
підтримки в інклюзивному класі навчається одна дитина і на її освітні потреби
виділяється найбільше фінансування.
Підтримка першого
рівня
надається у першу чергу учням, у яких
виникають труднощі під час навчання. Завдання директора – організувати роботу
педагогів та класних керівників, щоб якомога раніше виявити такі потреби у
дітей. Комунікація з батьками, пояснення їм важливості на ранньому етапі
скоригувати ситуацію допоможе у цьому. Для кожної дитини, що потребує підтримки
в освітньому процесі, директор школи створює команду психолого-педагогічного
супроводу. Ця команда має провести оцінку та визначити, чи дійсно є потреба у
наданні дитині підтримки першого рівня. На основі цієї оцінки заклад ухвалює
відповідне рішення.
Другий, третій та
вищі рівні підтримки зазначають у висновку ІРЦ. Якщо ж у висновку рівень не вказаний,
команда супроводу визначає його на основі інформації, зазначеної у висновку. До
цього процесу необхідно залучити представників ІРЦ, які проводили комплексну
оцінку. Адже експерти ІРЦ, які безпосередньо працювали з дитиною, можуть
повідомити додаткову інформацію, важливу для ухвалення рішення про визначення
рівня надання підтримки.
Запровадження рівнів підтримки змінює підхід до формування інклюзивних класів та фінансування освітніх послуг для дітей з ООП. Засновники закладів освіти забезпечують базові соціальні послуги школи та облаштування освітнього середовища, а кошти на корекційно-розвиткові заняття виділяються залежно від потреб кожної дитини.
Державна
служба якості освіти інформує, як організувати інклюзивне навчання у 2022 році
Запитання щодо документації асистента вчителя в інклюзивному класі одне з найпоширеніших та мало унормоване в українському законодавстві. На сьогодні немає чітко затвердженого переліку обов’язкових документів для асистента вчителя. Чому так? Відповіді можна знайти в наказі МОН від 25 червня 2018 №676 року “Про затвердження інструкції з діловодства у закладах загальної середньої освіти”.
Отже, нова Інструкція унормовує загальні засади ведення діловодства у закладах загальної середньої освіти. Відповідно, на її підставі заклад освіти затверджуватиме власну.Такий підхід максимально розширює повноваження й індивідуалізує потреби закладу освіти в документуванні інформації, пов’язаної з прийняттям управлінських рішень, й убезпечує освітян від надмірних вимог щодо обов’язкового зберігання документів, що втратили актуальність.
Інструкція не містить переліку обов’язкової для закладів освіти ділової документації.
Що ж потрібно для роботи асистента вчителя?
Зведена таблиця (розклад уроків / вид діяльності).
Оскільки допомога асистента вчителя може бути необхідна не на всіх уроках, у
зведеній таблиці (розкладу та видів діяльності) можна відзначати, на яких саме
уроках асистент вчителя має активно працювати в класі, а на яких може займатись
адаптацією матеріалів та заповненням необхідних документів
Нормативно-правова база з питань інклюзивної освіти
1. П. 1 ст. 23. Конвенції ООН про права дитини, 20 листопада 1989 р. «дитина має вести повноцінне і достойне життя в умовах, які забезпечують її гідність, сприяють почуттю впевненості в собі і полегшують її активну участь у житті суспільства».
2. Ст. 53 Конституції України. «Кожен
має право на освіту
Комментариев нет:
Отправить комментарий